onsdag 23 september 2015

Vitlöksbrödspizza

Känner ni att helgen börjar närma sig? Det gör jag! Underbar känsla trots att jag numera älskar mitt jobb, men helg är ändå snäppet bättre. Har ni samma höstväder som oss? Det är kolsvart ute, regnet smattrar mot rutorna och vinden viner så det låter som att något fönster är öppet. Ruggigt ute men mysigt inne.

Till middag i dag åt jag en av rödbetorna jag kokade igår - så himla gott. Till kvällsfika blev jag sugen på lite gott tilltugg och dessutom vill jag hålla förkylningarna borta. Vad passar då bättre än vitlöksbröd?


Vitlöksbrödspizza
1 färdig pizzadeg
4 msk rumsvarmt smör
2 vitlöksklyftor pressade
1 msk torkad basilika
1 msk oregano
salt och peppar
2 dl riven ost

Rulla ut pizzadegen med pappret på en plåt.
Blanda ihop smör med pressad vitlök, basilika, oregano, salt och svartpeppar. 
Bred ut över pizzadegen.
Strö över osten.
Gratinera i 220 grader ca 10 minuter tills osten är gyllenbrun.
Skär upp brödet/pizzan i bitar.

Det här tyckte jag var riktigt gott och kommer servera det lite då o då framöver. Till soppa blir det nog riktigt gott och perfekt på ett buffébord. Jag älskar basilika och tyckte att det blev så otroligt gott med alla örtkryddor, vill man så kan man ju så klart dra ner på det. Men det vill inte jag! Dessutom blev det extra gott med lite färsk basilika också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar