tisdag 10 februari 2015

Karuselltårta med choklad- och jordgubbsfyllning

För en vecka sedan blev Luleå hockey CHL-mästare och det firade vi så klart med en tårta garnerad i de rätta färgerna. Allt som är värt att firas ska firas! Jag älskar att sätta lite guldkant på vardagen. På tal om att fira - Visst kommer ni ihåg att det är Alla hjärtans dag på lördag?


Karuselltårta med choklad- och jordgubbsfyllning
Botten:
3 ägg
1,5 dl strösocker
1 dl potatismjöl
0,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Chokladfyllning:
0,5 dl strösocker
0,5 dl kakao
1,5 dl vispgrädde

jordgubbar
2 dl grädde, vispad
garnering

Botten
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. 
Blanda mjölsorterna och bakpulvret, och sikta ner. 
Rör om och häll upp i en långpanna med bakplåtspapper. 
Grädda i 7 minuter i 200 C. 
Vänd upp på sockrat bakplåtspapper och låt svalna under plåten. 

Chokladfyllning
Rör ihop socker och kakao. Rör ner grädden. 
Låt svälla ihop i kyl i 30 minuter. 
Vispa upp chokladkrämen.

Bred mosade jordgubbar över tårtbotten.
Bred sedan på chokladkrämen.
Skär bottnen i 4 cm breda remsor. 
Rulla ihop en remsa och ställ mitt på tårtfatet. 
Fortsätt med att vira de andra remsorna runt om tills de är slut.
Bred vispad grädde runt hela tårtan och garnera på valfritt sätt.


Ida: "Det här är den godaste tårtan jag nånsin har ätit. Sån vill jag ha när jag fyller år"
Olivia: "Den här var så himla god. Den blev aldrig torr och tråkig. Bra när det inte var så mycket botten utan mer fyllning"
Ja ni hör - den var väldigt populär och jag håller med i deras lovord.

Den här tårtan kan man ju fylla med vad man vill. Den här gången valde jag både choklad och jordgubbar för jag kunde inte välja bara en smak. Dessutom tycker jag att det är så gott med fräscha bär till choklad.

Det blir en överraskning när man skär upp tårtan.
Ihopsnurrad tårta
Rolig och annorlunda tårta
Skär tårtan i remsor
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar