måndag 2 februari 2015

Tomat- och kycklingsoppa

Helt otroligt, men det snöar fortfarande! Hur mycket snö finns det :) 

Eftersom Leif är hemma med en krasslig Ida, som håller på att bli bättre, passar jag på att ta bussen när jag inte har nå tider att passa hemma. Skönt att slippa köra själv i snöröken och skönt att slippa sopa eller skotta fram bilen när jag ska hem från jobbet. Det tar lite längre tid men ibland är det skönt att bara sitta o ta det lugnt på en buss.

När vi hade nybakat bröd blev jag, som vanligt, sugen på soppa så gårdagens middag blev en tomat- och kycklingsoppa med nybakade morotsfrallor. Mums!


Tomat- och kycklingsoppa
400 g kycklingfilé
1 äpple
1 gul lök
1 msk curry
2 förp passerade eller krossade tomater (à 500 g)
2 dl vatten
1,5 dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
salt och peppar

Strimla kycklingen tunt. Skala och tärna äpplet. Skala och hacka löken.
Fräs löken mjuk i lite smör.
Tillsätt kycklinen och fräs tills den är genomstekt. 
Krydda med salt, peppar och curry.
Tillsätt äpple.
Blanda ner tomater, vatten, grädde och buljongtärningar.
Låt soppan koka 5 minuter. 
Smaka av.

Hela familjen förutom Ida tyckte att vi åt en riktigt god middag. Ett topp-betyg eftersom varken Olivia eller Isak har soppa som favorit-rätt. Vill man ha en tunn soppa kan man späda med mer vatten och/eller grädde, men jag valde att ha soppan ganska tjock idag.

1 kommentar: