torsdag 5 februari 2015

Bananmuffins med kokos

Nu är jag in en snabb sväng för att ge er ett recept på nå gott till helgen. För nu är det dags att börja planera alla helgens godsaker.

Ska snart rusa vidare på roligheter. Ska på tjejmiddag men tyvärr blir vi bara två istället för tre, men jag är säker på att vi kan surra, äta och dricka för tre personer. Har sett fram emot detta så jag ville absolut inte ställa in trots återbudet. Känns som att jag inte gör något annat än sover och jobbar just nu, så det här är precis vad jag behöver för att tanka lite ny energi.

I söndags när vi höll oss inne i värmen istället för ute där snön yrde bakade jag bland annat dessa smarriga bananmuffins.


Bananmuffins med kokos 12 st
125 g margarin
2 dl socker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1 dl kokos
2-3 bruna bananer

Vispa ihop rumstempererat margarin med socker. 
Rör i äggen ett i taget. 
Blanda de torra ingredienserna, utom kokos.
Sikta ner i smeten, häll i kokos och blanda till en smidig smet. 
Mosa bananerna och rör i smeten. 
Fördela smeten i muffinsformar. 
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter.

Mums, bananen gör så att det blir en saftig kaka och sen är kokos, kanel och kardemumma alla favoritsmaksättningar. Fast jag tror inte att jag har använt dem tillsammans förut. Vill man så kan man sticka ner ett par bananskivor i formarna innan gräddning, eller kanske strö lite extra kokos på. Sen innan servering kan man garnera med frosting om man vill. Muffins är enkla att variera och garnera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar