fredag 20 februari 2015

Vardagsköttfärssås

Det blev en ensam-middag i dag eftersom jag blev kvar på jobbet längre än planerat. Leif och Olivia mötte jag i dörren och Isak o Ida är på språng. Med mitt numera stressade liv är det faktiskt ganska skönt med en stund i ensamhet. Så jag njöt medan jag åt spagetti o köttfärssås framför tv:n och datorn - multitasking.

Undra hur många recept det finns av köttfärssås? Många i alla fall. Mina blir aldrig samma från den ena till den andra gången. Det här receptet hittade jag på Bong Touch of Tastes hemsida och blev lite sugen att prova. Ett enkelt vardagsrecept på en god köttfärssås.


Vardagsköttfärssås
400 g köttfärs
1 gul lök
1 morot
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
3 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
1 dl vatten
2 msk Kalvfond
2 tsk oregano, torkad
1 krm timjan, torkad
1 st lagerblad
Nymalen svartpeppar 

Finhacka lök och riv morot, fräs mjukt utan att det tar färg i olivoljan.
Riv ner vitlöksklyfta och tillsätt kryddorna. Låt fräsa med en minut.
Tillsätt köttfärs, lite i taget så att det bryns och inte kokar.
Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med .
Häll i kalvfond, vatten och krossad tomat.
Låt puttra under lock i minst 20 minuter till en simmig konsistens.
Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Många kanske tycker att spagetti och köttfärsås är snabbmat, men köttfärssås mår bra av att få koka länge. Jag försöker alltid koka den längre än de 20 minuter som stod i det här receptet. Oftast gör jag köttfärssåsen nån dag innan vi ska äta den för att sen bara värma på den vid matdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar