tisdag 3 februari 2015

Köttfärsbiff med dill och basilika

Vilken tv-sport-kväll vi har framför oss! 
Just ni är det alpina VM med damernas super-G, men alldeles alldeles strax är det dags för något ännu roligare - hockey. Luleå är i CHL-final och nu hoppas vi att de är Europamästare innan kvällen är slut. Matchen spelas på hemmaplan men jag väljer att se den hemma i tv-soffan under en filt och med en kopp te. Det känns som det är min dags att åka på förkylningen (vill inte, vill inte, vill inte) så nu är det dags för ingefära och c-vitamin i massor för att skrämma bort alla baciller.

I dag fick jag snabbt ändra middagsplanerna. Jag hade planerat kyckling och ris men fick höra att det var precis vad som serverades på skolan idag. Vilken tur då att jag har fryst ner köttfärs i platta paket så det går fort att tina. Sen stekte jag EN stor köttfärsbiff istället för flera små, för att spara in ytterligare lite tid. Men vad klantigt av mig att inte kolla skolmatsedeln.


Köttfärsbiff med dill och basilika
Köttfärsbiff
500 g köttfärs
1 dl mjölk
1,5 msk potatismjöl
1 msk dill (fryst)
1 msk basilika (fryst)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Sås
1 burk krossade eller passerade tomater
1,5 dl grädde
torkad basilika
salt o peppar

Köttfärsbiff
Blanda ihop alla ingredienser till köttfärsen.
Smält smör i en stekpanna.
Platta ut all köttfärs i stekpannan. 
Stek i ca 5 minuter.
Dela biffen i 4 delar, vänd på bitarna och stek i ytterligare 5 minuter.

Sås
Blanda tomater och grädde i en kastrull. 
Krydda.
Låt koka några minuter.

Det är nog fler än jag som tycker att dill är en annorlunda krydda till köttfärs. Men det var faktiskt väldigt gott. Sen tycker jag om detta enkla sätt att steka köttfärsbiffar. Jag som i vanliga fall inte tycker om att stå länge och steka saker brukar ju ofta ugnssteka köttfärsbiffar men det här sättet är också smidigt.

Innan servering kan man lägga ner köttfärsbiffarna i såsen eller så lägger man biffarna på ett fint fat och häller såsen över och garnerar med lite färsk basilika.

Utplattad köttfärs i stekpannan.
Fjärdedelar av köttfärsbiffen upplagd på ett fat, utan sås. Varje fjärdedel ser ut som ett hjärta.
Kanske blir det detta du serverar på Alla hjärtans dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar