lördag 7 februari 2015

Morotsfrallor med frön

Vilken härlig dag! 
Alldeles vitt ute av all snö som har vräkt ner den senaste veckan och solen skiner från klarblå himmel. Vintern när den är som bäst! Som vanligt började vi dagen med en långfrukost, sen har jag plockat och röjt lite och nu är det dags för tekopp nummer två. Sen ska jag försöka mig på en promenad, men risken är stor att det är glashalt ute för det spöregnade igårkväll. (Vintern när den är som sämst).

Jag har ju inte hunnit ge er receptet på de urgoda frallorna vi bakade förra helgen. Men här kommer de så nu kan ni baka dem i dag och ha goda frallor till morgondagens frukost eller kanske till kvällens soppmiddag.


Morotsfrallor med frön
1 pkt jäst
5 dl mjölk
0,5 dl olja
1 dl linfrö
1 dl sesamfrön
1 tsk salt
0,5 dl brödsirap
3 morötter 
2 dl grahamsmjöl
ca 10 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader, och rör ut jästen.
Tillsätt linfrön, sesamfrön, salt, olja, sirap, de finrivna morötterna och grahamsmjölet.
Tillsätt vetemjöl så att degen blir klibbfri men inte för torr.
Arbeta degen ordentligt 5-10 minuter. Låt jäsa 30-40 min under bakduk.
Ta upp degen på mjölat bakbord.
Dela degen i 25-30 lika stora delar och forma till runda frallor.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa med bakduk 30 min.
Grädda i 225 grader ca 10 min.

Goda och lättbakade! Precis som man vill ha det. De var goda även när de inte var nybakade och det är viktigt. För nybakat bröd är ju alltid gott, det är dagen efter man märker skillnad på bröd och bröd. Morötterna gör frallorna extra saftiga och goda.

Linfrön och sesamfrön är mina favoritfrön vid bakning. Sesamfrön innehåller mycket kalcium och det är extra bra för Isak som pga tidigare mjölkproteinallergi fortfarande äter lite mjölkprodukter eftersom han aldrig har lärt sig tycka om det. Så lite extra kalcium är perfekt.

Jag brukar ofta passa på att servera soppa när det finns nybakat bröd. Till de här nybakade frallorna åt vi en tomat- och kycklingsoppa.

Bästa bakassistenten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar