onsdag 11 februari 2015

Potatispuckar

Oj vad jag har hunnit mycket i dag - eller inte! Jag har kört till jobbet, jag har jobbat, jag har kört hem från jobbet och jag har jobbat. Och snart ska jag gå och sova. Men först ska jag ta en välförtjänt och efterlängtad kopp te och planera lördagens middag. Undra vad jag ska hitta på för roligt och gott!

Kanske passar dessa potatispuckar till lördagens alla-hjärtans-dag-middag.


Potatispuckar
8 skalade potatisar
1 rulle smördeg
1 ask Cantadouost m vitlök
3 dl riven smakrik ost
salt, peppar

Skala och koka potatisen. Pressa den och låt svalna.
Rulla ut smördegen och bre Cantadouosten över.
Fördela den avsvalnade pressade potatisen ovanpå, salta och peppra.
Strö till sist över riven ost.
Rulla ihop degen som en rulltårta och skär ca 3 cm breda skivor.
Lägg på plåt och strö lite Västerbottenost över.
Grädda i 200 grader ca 10-15 min.
Gott både till kött, fisk och till vegetarisk.

Dessa potatis-tillbehör är riktigt goda även nån dag senare värmd i ugnen. Perfekt med mat som är gott även som rester. Och de är goda både till kött och fisk. Ett perfekt tillbehör, helt enkelt. Jag brukar oftast använda Västerbottensost men den här gången använde jag chiliost som blev gott, men även riktigt vackert med de röda prickarna.

På Alla hjärtans dag skulle jag kunna tänka mig att det blir fint att forma skivorna till hjärtan. Jag har aldrig provat det men det borde vara enkelt att fixa.

Passar både till kött och fisk!
Smördeg, smaksatt ost, potatis och riven ost redo att rullas ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar