lördag 29 februari 2020

Kyckling och grönsaker - Allt i ett i ugnen

Jag skrev i onsdags att jag fick så mycket beröm för middagen och nu har jag förstått att ni vill ha ett bättre recept än det jag gav er då. Er önskan är min lag, så här kommer ett något bättre recept. Men eftersom det är ett litet "Man tager vad man haver"-recept är det svårt att ge er några exakta mängder.

Jag tror faktiskt att det som gjorde att barnen tyckte att detta var extra gott var att jag blandade kycklingen med soja och thaichilisås, två favoritsmaker. Dessutom använde jag kycklinglårfilé som är så mycket saftigare än kycklingfilé.


Kyckling och grönsaker - Allt i ett i ugnen

1 kg kycklinglårfilé
soja
thaichilisås
potatis
morötter
palsternacka
sötpotatis
zucchini
rödlök
färsk spenat
olja
salt, peppar

Dela kycklingen i mindre bitar. Stek i stekpanna lite lätt, salta o peppra.
Blanda kycklingen med lite soja och thaichilisås.
Skala och dela alla rotsaker, grönsaker och lök i mindre bitar.
Lägg ut på en plåt, ringla lite olja över och salta.
Stek i ca 200 grader i ca 20 minuter, beroende på hur stora bitar du har.
När allt börjar mjukna lägger du in kycklingen på plåten också och låter den steka färdigt i ugnen med allt det andra.
Ta ut plåten när allt är färdig och blanda ner lite färsk spenat.
Servera till crème fraiche och thaichilisås.


Dessa rotsaker, grönsaker och lök använde jag men det funkar med det mesta. Nu hade jag detta hemma, nästa gång blir det kanske en bit kålrot och gulbetor istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar