måndag 24 februari 2020

Varm smörgåstårta med skinka, purjo och champinjoner

I lördags då jag var home alone gjorde jag det enkelt för mig till middag och gjorde en supersmarrig varm smörgåstårta. Det är så otroligt gott. Jag är inte så mycket för vanliga varma mackor men det här, det är något helt annat och så mycket godare.

Fyllningen och brödet kan man variera efter vad man har hemma eller är sugen på. Den här gången blev det lite kylskåpsrensning och en lyckad sådan. Tänk att det kan bli så här gott av lite rester. Lovely! Servera med en sallad så har du en god och mättande middag.


Varm smörgåstårta med skinka, purjo och champinjoner

2 portioner

6 skivor rostbröd
Fyllning
1 dl crème fraiche
0,75 naturell färskost av philadelphiatyp
1 msk finhackad purjolök
0,5 dl skivade champinjoner
1 dl skinka i strimlor
Topping
1 tomat i skivor
1 bit paprika i strimlor
riven ost

Blanda ihop crème fraiche, ost, purjolök, champinjoner och skinka.
Lägg ut 2 skivor bröd på en plåt.
Bred hälften av fyllningen på brödet.
Lägg på 2 skivor bröd och bred på resten av fyllningen innan ytterligare 2 skivor bröd läggs överst.
Lägg på tomat och paprika på översta brödet. Strö över riven ost.
Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter tills allt är genomvarmt och osten fått fin färg.


Det blev lite torrt och tråkigt överst så nästa gång sätter jag nog lite röra där också, eller så brer jag på lite smör eller färskost innan jag lägger på toppingen. Tidigare när jag har gjort varm smörgåstårta har jag använt annat bröd, typ Polarbröds jubileumskaka, men det blev oväntat gott med vanligt rostbröd också.


Har veckan börjat bra för er? Det känns som min vecka har börjat stressfritt och väldigt lugnt. Undra om det beror på att jag kom hem extra tidigt. Planen var att ha ett möte mellan 3 o 4 i andra lokaler än där jag jobbar, men mötet slutade redan före halv och eftersom jag redan hade lämnat arbetsplatsen så gick jag hem istället för att gå tillbaka och jobba ytterligare en halvtimme. Skönt att få lite bonustid innan skjutsningar, matlagning och kvällsaktiviteterna sätter igång.

Nu är dagens alla skjutsningar och aktiviteter avklarade och middagen är bortdiskad så nu börjar kvällslugnet lägga sig och alla pysslar med sitt på olika håll i huset. Mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar