måndag 17 februari 2020

Laxsnittar med smördeg och potatis

Nu vill jag ha sommar, sol och semester ☀️
Ja jag vet det är ett bra tag kvar och vi ska ju hinna med den härliga vårvintern först. Men jag drömmer mig ändå bort till sommaren. När jag tittade igenom kort till bloggen hittade jag den här härliga bilden från i somras och kom då på att jag har ju glömt ge er receptet på dessa goda laxsnittar som min mamma bjöd på en solig sommardag.

Till det drack vi en av mina favoritdrinkar på sommaren - Aperol spritz. Passar perfekt med orange drink till orange (eller är den kanske rosa 😂) lax.


Laxsnittar med smördeg och potatis

1 rulle smördeg
1,5 dl crème fraiche
100 g smakrik ost, riven
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
8 kokta goda potatisar (gärna färskpotatis)
150 g gravad lax
1 dl gräddfil
dill
persilja
citron

Rulla ut smördegen på en plåt med bakplåtspapper.
Bred på crème fraiche och strö över riven ost. Salta o peppra.
Skiva potatisen och lägg ovanpå.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 15 minuter,  tills smördegen fått fin färg.
Låt svalna 10 minuter.
Lägg på laxen i bitar och klicka på gräddfil.
Strö över dill och persilja och garnera med några citronskivor.
Skär i bitar.

*********************

Veckan började inte bra - Ida blev jättehängig efter midda'n, all ork tog slut för henne och hon gick o la sig med värsta förkylningen på gång. Hon lär nog bli hemma imorgon, fast själv hoppas o tror hon på skola. Själv sitter jag här med en stor kopp te och hoppas att värmen ska lindra det onda i halsen som precis dök upp. Som sagt var - jag längtar efter sol o värme.

Vi lär båda somna tidigt ikväll och hoppas på att en lång natts sömn gör oss pigga o friska. Det brukar ofta kunna hjälpa.

Nu ska jag gå o kolla till min sjukling som ligger o hostar i sängen 😢 
Hoppas er vecka har börjat på bättre sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar