måndag 13 februari 2017

Kycklingfajitas

I helgen åt vi kycklingfajitas som är ett bra alternativ istället för tacos. Liknande smak och barnen tycker om det här lika mycket. Jag åt min fajitas med salladsblad istället för tortillabröd - kolhydratfattigt och supergott.


Kycklingfajitas

1 kg kycklingfilé
2 röda paprikor
0,5 lime

Fajitakrydda 

(till ca 1 kg kyckling)
1 msk chilipeppar
2 tsk paprikapulver
1 msk spiskummin
1 msk torkad oregano, finfördelad mellan handflatorna
1 tsk salt
nymald svartpeppar

Servera med
tortillabröd
salladsblad
guacamole
tomat- och chilisalsa
crème fraiche
grönsaker
riven ost

Blanda alla ingredienser till kryddan.
Strimla kycklingfilé och paprikor i tjocka strimlor på längden.
Stek kycklingen nästan färdig, tillsätt paprikan som får steka med ett litet tag.
Strö över kryddan och låt steka i ytterligare någon minuter under omrörning.
Ta bort från värmen och pressa över limen .
Ställ fram kycklingen tillsammans med tillbehör och låt alla själva göra sin egen fajita vid bordet.

Det här är perfekt helgmat! Det är gott o lättfixat och man kan sitta länge o plocka o äta. Precis så som jag vill ha det på helgerna.

En stor skål med fajitakryddad kyckling
Goda tillbehör
Kycklingfajitas i salladsblad istället för tortillabröd
Som vanligt på måndagar så är jag så himla trött. När klockan ringde i morse så tänkte jag "åh vad skönt nu behöver jag bara stiga upp i dag och sen får jag sova". Vilken besvikelse när jag strax efter kom på att det var måndag och inte fredag. Ha ha, lite jobbig start på veckan.

Jag skippade min lunchpromenad i dag för det var 10 plusgrader och svinhalt. Alltså +10 i februari, så ska det inte vara. Mycket snö har smält bort och de stora vägarna är skitiga o slaskiga, de små är som isbanor. Och än är det två veckor kvar till sportlovet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar