onsdag 28 januari 2015

Älggryta med kokosmjölk

Började sent, hade långlunch och slutade tidigt. 
Det hör inte till vanligheterna, var för sig ens, nu för tiden, men i dag prickade jag in alla tre sakerna på samma dag. Lite vardagslyx mitt i veckan och välbehövligt efter alla dagar med mer jobb än ledigt.

I går hann vi inte bara med att klippa Ida vi hann även äta en riktigt god köttgryta, som hade kokat i flera timmar i söndags. En spännande kombination med älgkött och kokosmjölk. Kanske inte den vanligaste kombinationen, men oj så gott det var.


Älggryta med kokosmjölk
1 kg grytbitar (från älg)
1 gul lökar
400 ml kokosmjölk
2 dl grädde
1 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 bit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
2 tsk torkad timjan
1 tsk rosmarin
1 krm cayennepeppar
2 stora morötter
1 stor palsternacka

Fräs på köttbitarna på hög värme så de får fin färg. Lägg ner i en kastrull.
Häll på kokosmjölk och grädde och låt koka upp. 
Skala och klyfta löken, stek den på låg värme i stekpannan innan du lägger i det i grytan.
Tillsätt tomatpuré, kalvfond, vitlök, ingefära och alla kryddor. 
Koka i flera timmar så att köttet blir riktigt mört.
Skala och dela morötterna och palsternackan och låt koka ytterligare 20-30 min, tills grönsakerna har blivit lite mjuka.

Jag som älskar kokosmjölk älskade den här smaksättningen. Vanligtvis äter vi kyckling till kokosmjölk, men eftersom vi har hela frysen full med älgkött är det ju bättre att vi använder oss av det köttet. Var rädd att det skulle bli konstigt med älg och kokosmjölk, men det blev precis så gott som jag önskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar