onsdag 14 januari 2015

Chokladpavlova med chokladkräm

Den här måste ni prova snarast!

Det var min mamma som bjöd på denna underbara tårta första gången, men det dröjde inte många da'r innan jag var tvungen att göra en egen - så god var den. Det bara vattnas i munnen nu när jag skriver ner receptet. Sega chokladmarängbottnar med god chokladkräm och sen lite grädde och blåbär på det - Kan det bli bättre? Inte för mig i alla fall, jag som är galen i choklad.


Chokladpavlova med chokladkräm
Marängbottnar
5 äggvitor
2,5 dl socker
0,5 dl kakao
1 msk majsstärkelse
1 tsk vitvinsvinäger

Chokladkräm
1 dl strösocker
3 msk majsstärkelse
3 äggulor
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl mjölk
100 g mörk choklad
25 g smör

Servering
3 dl vispgrädde
blåbär

Marängbottnar
Vispa äggvitor till hårt skum.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning tills det blir en blank och hård maräng.
Sikta ner kakao och majsstärkelse.
Tillsätt vinäger och vänd försiktigt runt med en slickepott tills allt är blandat.
Rita upp två rundlar på bakplåtspapper, 20 cm i diameter.
Bred ut smeten i rundlarna.
Grädda 1 timme i 150 grader.
Stäng av ugnen och öppna luckan på glänt.
Låt bottnarna stå kvar i ugnen till den är kall.

Chokladkräm
Blanda socker och majsstärkelse i en skål.
Rör ner äggulor och vaniljsocker.
Koka upp mjölken och rör ner i ägguleblandningen.
Rör om och häll tillbaka blandningen i kastrullen.
Värm under omrörning tills krämen tjocknar.
Hacka chokladen och rör ner i krämen tillsammans med smöret.
Rör tills allt smält 
Låt krämen kallna i kylen.

Montering
Vispa grädden.
Lägg ihop bottnarna med grädde och hälften av chokladkrämen emellan.
Toppa med chokladkräm och grädde.
Garnera.
Låt stå någon timme innan servering.


När jag först läste igenom receptet tyckte jag att det verkade lite långt och krångligt, men eftersom jag redan hade provsmakat tårtan var jag tvungen att gör ett försök. För jag visste ju att slutresultatet var värt en hel del jobb. Men jag hade fel det var varken krångligt eller svårt att göra denna godsak.

Både chokladkrämen och marängbottnarna gjorde jag dan före jag skulle bjuda på tårtan. Chokladkrämen förvarade jag i kylskåpet medan marängbottnarna fick stå kvar i den avslagna ugnen. Jag monterade ihop tårtan cirka sex timmar innan vi åt den och det gick bra, jag var lite orolig att marängen skulle smälta och bli konstig. Men tårtan var god dagen efter också så den klarar sig galant.

Chokladkräm på chokladmarängbotten
Chokladmaräng, chokladkräm och grädde blir en underbar tårta
Garnera med valfria bär, frukt eller choklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar