tisdag 3 januari 2012

Kexchokladpaj

Vad det har snöat i natt. När jag vaknade fick jag skynda mig ut för att skotta fram bilen så att jag skulle kunna skjutsa Isak på hockeyträning. Eftersom det dessutom hade blåst och drivit en hel del var det enormt mycket snö på sina ställen och tung var den för det var nollgradigt. Typiskt att snön vräkte ner just i natt när Leif jobbar och jag var tvungen i väg tidigt. Imorgon hoppas jag att jag slipper ut med bilen.
Igår när Ida var redo med packad väska
för att sova hos mormor och morfar.

Det gick bra för Ida att sova hos mormor och morfar, hon hade somnat sent och vaknat tidigt men hon hade inte längtat hem. Det lär bli en tidig kväll för henne idag och har jag riktig tur kanske det blir lång sovmorgon imorgon dessutom.

Kexchokladpaj
3 st kexchoklad à 55 g
4 msk smält margarin
150 g mörk choklad
4 msk vispgrädde
3 äggulor
1 tsk vaniljsocker

Krossa kexchokladen i matberedare.
Blanda ner det smälta margarinet och rör om.
Häll smeten i en smord pajform ca 20 cm i diameter och platta till.
Grädda i 175 grader i 8 min.
Låt svalna.
Smält chokladen och blanda ned grädden.
Rör ner vaniljsockret och äggulorna.
Låt svalna en stund.
Bred över pajskalet.
Låt stå kallt i kylen i 4 timmar.
Servera med bär och grädde eller vaniljglass.
Vilken godispaj! Tycker man om choklad tycker man om det här och jag tycker om choklad så jag tyckte om det här. Använd inte en för stor pajform för då blir det en väldigt platt paj. Min form är 19 cm i diameter och pajen blev ändå ganska platt.

2 kommentarer:

  1. Pajen ser väldigt god ut! Var har du köpt porslinsskålen som du har glasspaketet i?

    mvh en läsare

    SvaraRadera
  2. Porslinsskålen som passar perfekt till Carte D'Or-glass är några år gammal. Man skulle skicka in ett antal streckkoder för att få den fina skålen. Det blir så mycket finare när man slipper se ett fult glasspaket.

    SvaraRadera