måndag 2 januari 2012

Norrlandsröra med rökt älgstek

Det blev ingen bakning för mig idag, det blev ingen lugn innedag heller. Isak och en kompis ville på bio så jag skjutsade och hämtade dem i stan. Sen efter några timmar hos kompisen så var det dags att hämta Isak igen och det gjorde jag i samma sväng som jag skjutsade Ida till mormor och morfar där hon ska sova i natt. Det är inte ofta (nästan aldrig) hon sover borta så det ska bli spännande att se hur det går. Jag och Leif hade tänkt passa på att gå på bio men han var tvungen jobba över och har inte kommit hem än trots att klockan är över sju.
Blanda ihop och få en god röra!
Norrlandsröra med rökt älgstek
1 dl crème fraiche
0,5 dl vispad grädde
100 g rökt älgstek
0,5 msk pepparrot
5 cm purjolök
0,5 kruka persilja
salt och vitpeppar

Skär köttet och purjolöken i småbitar, finhacka persiljan.
Blanda alla ingredienser, smaka ev. av med mer pepparrot och salt o peppar.
Klicka på kavring, crostini eller liknande.

Jag är inte speciellt förtjust i rökt kött men sådana här röror med ganska mycket pepparrot tycker jag är så himla gott. Vi serverade norrlandsröran och skagenröran i var sin skål och ställde sen fram ett fat med tacochips, salta kex och crostinis så fick var och en ta så mycket den ville av valfri röra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar