tisdag 17 januari 2012

Fläsk- och älggryta med rödvin

Idag har vi haft planeringsdag med jobbet hela da'n så nu är jag rejält trött och seg. Ska bli skönt att få gå och söva Ida om ett tag, risken är stor att även jag somnar. Längtar tills jag orkar stryka och hänga upp mina nya gardiner. Men det lär inte bli förrän till helgen.

I söndags kokade jag köttgryta i min Crock-pot nästan hela da'n så idag när vi kom hem trötta och hungriga var det bara att värma på den samtidigt som potatisen kokade. Eftersom vi har mycket kött både av älg och gris så gjorde jag en gryta med båda köttsorterna.
Fläsk- och älggryta med rödvin
5 hg grytbitar av gris
5 hg grytbitar av älg
4-5 dl vin
3 dl vatten
3 msk viltfond
2 tsk timjan
kantareller
2-3 dl grädde
minimorötter
broccoli
salt, peppar

Bryn grytbitarna i omgångar. Salta o peppra. Sätt över i gryta.
Tillsätt vin, vatten, fond och timjan.
Låt koka drygt 1 timme på spisen eller på låg temperatur i 6-7 timmar om du använder Crock Pot.
Fyll på med vin och vatten om det behövs.
Tillsätt grädde, minimorötter och broccoli. Koka tills grönsakerna är mjuka.
Smaka av med salt och peppar.
Ida valde potatis, självklart valde hon ett hjärta.

Efter att köttet har kokat i Crock-poten i 7 timmar så var det så mört så det ramlade isär av sig själv i stort sett. Vin och timjan är mina nya favoriter i köttgrytor, tycker det blir så gott. Skönt att göra storkok någon gång då och då så att man har snabbmat i frysen. Det blev över så att det räcker till ytterligare en middag för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar