onsdag 4 januari 2012

CocaCola-rutor

Efter att ha varit inne hela da'n såg jag fram emot en långpromenad efter middagen men oj vad det blåste och var kallt. Min långpromenad blev en rask promenad på endast 20 minuter med en paus på Kvantum för att kompletteringshandla lite.

Igårkväll innan semifinalen i juniorhockey-vm tänkte jag baka nån långpannekaka till fikaförsäljningen på Isaks hockey-cup till helgen. Eftersom jag inte var sugen att baka något av det gamla vanliga letade jag recept på nätet. Jag fastnade för en cocacola-kaka med marshmallows eftersom vi hade kvar marshmallows från Rocky road-tillverkningen före jul. Men tyvärr levde inte kakan upp till mina förväntningar.
CocaCola-rutor
5 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g margarin
3 msk kakao
2,5 dl Coca Cola
1,25 dl filmjölk
2 ägg, uppvispade
4-5 dl marshmallows
Glasyr:
3 hg florsocker
2 msk kakao
50 g smör
5 msk coca cola

Sikta mjöl, strösocker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Värm upp margarin, Coca Cola och kakao till kokpunkten.
Häll den varma blandningen över de torra ingredienserna och rör om väl.
Tillsätt de uppvispade äggen och filmjölken och rör om väl.
Häll smeten i bakpappersklädd långpanna 30x40cm och strö över marshmallows och tryck ner dem lite lätt.
Grädda kakan i 175 grader ca 30-35 min.
Glasyr:
Smält smöret.
Blanda ihop florsocker och kakao.
Tillsätt det smälta smöret och coca cola.
Rör smidigt.
Bred på kakan när den kommer ut ur ugnen.

Kakan innan den ska in i ugn och gräddas.

Först tänkte jag att det måste ha stått fel att man skulle hälla glasyren på den varma kakan så jag hade tänkt låta den svalna först som man gör med mockarutor. Men när kakan kom ur ugnen såg den tråkig ut med torkade marschmallows överst så då blandade jag snabbt ihop glasyren och hällde på den och då smälte marschmallows lite och kakan såg genast aptitligare ut. Chokladglasyren med smält marshmallows under gör att det ser ut som en god seg chokladkolaglasyr så man blir lite besviken när det är en vanlig tråkig florsockerglasyr.

Jag tyckte att den blev för söt och smakar mest florsocker, men Olivia och hennes kompisar tyckte den var god. Leif tyckte att man kunde ana coca cola-smak men jag håller inte med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar