måndag 14 september 2020

Tjälknöl med örtkryddor

Alltså måndagar. Det är inte min favoritdag. Det är inga problem att stiga upp och att åka i väg till jobbet och det är inte speciellt jobbigt att jobba heller. Utan det är på kvällen det jobbiga börjar. Jag är så otroligt trött på måndagar, så jag orkar inte göra nånting. Går bara o längtar tills jag ska få sova. Nån mer som känner igen sig? Men nu är det nära tills det är legalt att gå o lägga sig, ska bara skriva klart det här inlägget.

Tänkte ge er receptet på Tjälknölen vi gjorde förra helgen. Brukar ni göra Tjälknöl, vet ni vad det är? Man lägger en djupfryst älgstek i ugnen på låg temperatur och sedan får köttbiten ligga i en kryddad saltlag i några timmar. Sedan har man ett gott och otroligt mört kött att servera.

Jag har fått för mig att enbär är en vanlig krydda i saltlagen till Tjälknöl, men den här gången skippade jag enbären och kryddade istället med timjan och rosmarin. Och det här blev riktigt riktigt gott så den här kryddningen kommer jag använda mig av framöver. Tack ica.se för tipset.


Tjälknöl med örtkryddor

1,5 kg djupfryst benfri älgstek
Saltlag
1 l vatten
4 msk salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad timjan
0,5 msk torkad rosmarin

Sätt ugnen på 75°C.
Lägg steken otinad i en ugnssäker form eller liten långpanna. 
Ställ in formen i nedre delen av ugnen i 8-12 tim. Köttemperaturen ska vara 65-70°C.

Saltlag 
Koka upp vattnet med salt i en gryta och låt kallna. 
Tillsätt löken, skuren i tunna klyftor, krossad vitlök och örtkryddor. 
Lägg ner den varma steken i lagen. 
Låt ligga svalt 4-5 tim.

Ta upp steken och torka den lätt med hushållspapper. 
Skär steken i tunna skivor. 
Servera till potatisgratäng eller ugnsrostade rotsaker.

Efter en natt i ugnen ska köttet ligga i den kryddade saltlagen.
Skär det färdiga köttet i tunna skivor innan servering.
Passa på att äta en massa goda rotsaker nu under hösten.

1 kommentar:

  1. Varför är alltid min tjälknöl 2-3 kg klar på 5 timmar? De står att de ska ta 10-12 timmar. Ställer alltid ugnen på 75 grader. Ugnen är ny men kan den ge för mycke värme?

    SvaraRadera