måndag 21 september 2020

Heaven and hell

Heaven and hell - så kan helgen beskrivas. 

Jag började med hell. Natten mellan fredag och lördag vaknade jag av ett migränanfall, typisk stress-migrän och jag blir så less på mitt huvud som inte vill samarbeta med mig. Jag älskar att duscha och det är ofta bästa smärtlindringen för mig, så klockan 4 efter att ha försökt somna om i tre timmar, stod jag i duschen och tvättade håret. Inte den natten jag hade hoppats på. Sen blev det lite frukost och värktabletter och därefter lyckades jag slumra i nån timme, tack o lov. 

Migränen gick över, men efter en sån natt känner jag mig alltid lite bakis och jag blir väldigt ljudkänslig, mer än vanligt faktiskt (om det nu är möjligt). Men alla roligheter gjorde att jag ganska snabbt mådde bättre när jag fick annat att tänka på.

För se'n var det ju dags för heaven, då vi firade Olivia i dagarna två. Kan man inte fira stort och med många får man fira ofta och länge. Vilket väder vi hade i lördags! Det gör en ju lycklig. Sol och så himla varmt i vårt härliga altan-hörn. Kändes som ett riktigt sommarkalas trots att vi är i slutet av september.


Vi hade några härliga kalastimmar ute i solen tillsammans med min mamma. Jag är så tacksam för den här fina hösten med så många soliga helgdagar som gör att det är så enkelt att umgås utomhus.

Jag hade bakat en hjortronpaj, superenkel och med minsta ansträngning. Eftersom jag visste att jag inte skulle hinna baka kalasfika, var jag så förståndig så jag såg till att köpa fika. Bra val! Jag jobbar inte så långt ifrån gymnasieskolan där Restaurang- och livsmedelsprogrammet håller till och där de säljer överblivet fika. I fredags när jag var där hade de bl.a. små söta hallonbiskvier och kolagömmor (småkakor med dumle i och noblesse överst) som jag köpte med mig hem.

På kvällen gick vi ut och åt på Taverna Gusto. Som vanligt är jag inte helt nöjd med restaurangmaten (för lite kokt, för mycket kokt, för blaskigt, för sött, för bränt) men skönt att slippa laga mat i alla fall. När jag går på restaurang vill jag gärna ha det där lilla extra och det är oftast det som saknas.


På söndag var det Olivias riktiga födelsedag och då fortsatte firandet, så klart. Vi började med smörgåstårta till lunch och den här gången hade jag försökt mig på en lite nyttigare variant med fullkornsbröd och inte så feta alternativ till fyllningen. Jag tror jag lyckades! Födelsedagsbarnet verkade nöjd i alla fall.

Till efterrätt hade jag gjort en blåbärspaj, samma enkla och goda recept som till hjortronpajen fast med blåbär. Så nöjd med det receptet och det är ju alltid så gott med nybakat. Dessutom hade vi kvar av minibiskvierna så de dukade jag så klart också fram.


Till söndagsmiddag gjorde jag en tacorulle av tacoköttfärs-rester och en smördegsrulle som behövde ätas upp. Dessutom gjorde jag en hel plåt med tacochips, köttfärs och ost, en nachotallriksplåt alltså. Till det serverade jag en sallad, picklad rödlök och tacosalsa. Mysigt och gott avslut på denna kalashelg med extra allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar