söndag 27 september 2020

Matsedel v.40 sep/okt 2020

Jag skulle ta det lugnt i helgen och jag har verkligen tagit det lugnt. Jag har lagt mig tidigt och stigit upp sent, så jag har faktiskt sovit 8-9 timmar per natt, så himla skönt. Jag varken bakade eller gick på en promenad igår och jag tror faktiskt inte att jag ska göra det i dag heller, utan jag fortsätter ta det lugnt här hemma och inomhus.

Men som vanligt börjar jag söndagen med att inspirerar och tipsa er om lite goda middagar till veckan.

Matsedel v.40 sep/okt 2020


Vegetarisk måndag
Vi börjar veckan med en supergod och färgglad Grönkålssallad med kikärter och sötpotatis. Den här bjöd jag på när jag fyllde år i somras och har blivit en riktig storfavorit för mig.


Tisdag
Skavgryta av älgkött är Idas favoritmat. När man väl har skav, så är det en superenkel maträtt att göra. Men vi gör ju oftast skavet själv, dvs vi skär bitar av en älgstek och då är det lite jobbigare och tar lite längre tid. Men så värt det när man väl sitter och äter.


Fisk-onsdag
Laxburgare med citronkräm är en fräsch och god fiskrätt som brukar vara bra att ta till när man vill få barn att äta fisk. För vilket barn tycker inte om hamburgare?


Torsdag
Kål o köttfärs med soja så himla gott i sin enkelhet. Svårt att tro att något så simpelt kan vara så himla gott. Jag brukar ha svårt att sluta äta av det här för det är så himla gott. Passa på nu när vitkålen är både god och billig. 


Mysfredag
Poké bowl med kyckling är en perfekt maträtt på fredagar som alternativ till tacos. Vi älskar mat som man får plocka ihop själv till sin favorit-tallrik. 


Veckans godsak
Och nå sött o gott vill vi väl också ha i veckan? Bregottkakor med Norrgott är en enkel småkaka som är riktigt god och så enkel att göra eftersom man använder smält Norrgott/Bregott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar