tisdag 1 september 2020

Rågkrossbullar

När jag tyckte som mest synd om mig själv för att jag aldrig blev riktigt frisk men ändå inte var jättesjuk så bakade jag lite gott bröd. Bästa lyckopillret, både att få baka och att få äta nybakat. Frallorna innehöll flera av mina bak-favoriter - linfrön, rågkross och grahamsmjöl. Lite godare! Lite nyttigare!



Rågkrossbullar

3 dl vatten
1 dl rågkross
2 dl vatten
25 g smör
1 msk brödsirap
1,5 tsk salt
0,75 dl linfrön
50 g jäst
6 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl special

Koka upp vatten och rågkross i en kastrull. Ta av från värmen och låt stå under lock i 5 minuter. 
Tillsätt kallt vatten, smör, sirap, salt och linfrön. 
Låt stå till degvätskan svalnar till fingervarmt, 37 grader. 
Smula ner jästen och rör om så att den löses upp. 
Tillsätt mjölet (spar lite till utbakningen) och arbeta degen smidig. 
Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Dela degen i 16 bitar och rulla till runda bollar. 
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30-40 minuter under bakduk.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 10-12 minuter i 225 grader. 
Låt svalna på ett galler under bakduk.


Nu är jag äntligen feberfri, men eftersom jag fortfarande har lite ont i halsen jobbar jag hemma några dagar. Skönt att vi har den möjligheten så att jag slipper vara sjukskriven men behöver inte vara rädd att smitta mina kolleger. Men jag hoppas jag kan vara på plats på jobbet i slutet av veckan. Börjar faktiskt längta dit en aning. 

Idag har jag en del möten via Teams men jag hoppas att jag hinner ta en lunchpromenad i solen. En lyx jag försöker unna mig när jag jobbar hemma men som jag sällan unnar mig när jag är på jobbet. Eftersom jag då försöker minimera lunch-tiden eftersom jag behöver hem för att fixa inför middag och olika aktiviter.

Men efter en vecka med feber är inte konditionen den bästa, så jag promenerar i lugnt tempo och inte speciellt långt för att smyga igång kroppen igen. Men så skönt att lämna datorn och komma ut en sväng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar