torsdag 29 augusti 2019

Oxfilé med palsternackspuré, rotfruktspytt och kantarellsås

Snart är det helg och man vill äta lite godare och har oftast lite mer tid för matlagning. Då tycker jag att ni ska äta den här supergoda middagen som vi åt på vår bröllopsdag. Planka den rakt av, uteslut inget. Allt var så gott och det var en perfekt kombination.


Oxfilé med palsternackspuré, rotfruktspytt och kantarellsås


Palsternackspuré

1 stor palsternacka
50 g smör
0,5 dl grädde
salt

Skala palsternackan, dela i bitar och koka i ca 10 minuter tills den är mjuk. 
Låt rinna av och mixa sedan med stavmixer tillsammans med smör och grädde. 
Smaka av med salt.

Rotfruktspytt

3 stora morötter
1 kålrot
1 rotselleri
1 gul lök
3 potatisar

Skala morötter, kålrot, rotselleri lök och potatis, skär i små tärningar. 
Stek var för sig i stekpanna tills de fått fin färg och är klara. Salta.
Blanda ihop alla sorter och värm på inför servering.

Kantarellsås

ca 300 g kantareller 
0.5 st gul lök
smör
1 dl vatten
0.5 dl kalvfond
1 msk balsamvinäger
3 dl grädde
salt o peppar

Smält smöret i en kastrull. Stek kantarellerna och hackad gul lök.
Häll på vatten, fond och balsamvinäger. Koka upp.
Häll grädden i såsen. 
Låt koka ihop till bra konsistens och smaksätt med salt och peppar.

Stekt oxfilé

4 skivor oxfilé
smör att steka i
salt o peppar

Salta och peppra oxfilén. 
Stek i rikligt med smör ett par minuter på båda sidor. 
Låt vila en stund.

Klicka ut lite palsternackspuré på tallrikarna. Lägg på köttet, pytten och såsen. Servera genast. 


Jag har inte kommit på rätten helt själv utan blev inspirerad av ett "Halv åtta hos mig"-recept. Pytten har vi hunnit äta ytterligare en gång och imorgon ska jag göra kantarellsåsen igen. Jag brukar göra kantarellsås på ett annat sätt som också är supergott, men den här varianten var nog snäppet godare. Eller är det bara för att ombyte förnöjer?

Pytten förberedde jag på förmiddagen genom att skära och steka alla rotsaker redan då. Det tar sin lilla tid att få allt mjukt så det var skönt att göra det i förväg för det kan annars vara svårt att tidsberäkna momentet. Dessutom använde jag två stekpannor för att snabba på stekandet lite. Sedan inför middagen behövde jag bara värma på allt i stekpannan. Snabbt och smidigt.

4 kommentarer:

  1. Det här låter verkligen gott :). Kul det där att man blir inspirerad och gör något eget av recept :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inspireras ofta av recept eller bara genom att gå på en mataffär och ser bra råvaror. Men jag är ju en matnörd :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det var mycket godare än vad det ser ut :)

      Radera