onsdag 28 augusti 2019

Enklaste godaste blåbärspajen

Vilken sommardag vi har i dag☀️ 
25 grader varmt och strålande sol, lite svårt att förstå att det är slutet av augusti. Men jag passar på att njuta för fullt och är ute så mycket som möjligt. Alldeles strax ska jag ta min te-mugg och gå ut o sätta mig.

I lördags cyklade jag in till stan där det var Bondens marknad och köpte några liter blåbär. Är inte så mycket för att plocka o rensa själv utan köper gärna mina färdigrensade bär. Stadsmänniska som jag är 😀 På kvällen sedan gjorde jag en supergod blåbärspaj till efterrätt, som vi åt alldeles för mycket av. Ida var först lite besviken att jag inte bakade mormors goda blåbärskaka, men jag fick med beröm godkänt även för denna superenkla paj.


Enklaste godaste blåbärspajen

150 gram smör
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 4 dl blåbär

Smält smöret och blanda med de övriga ingredienserna förutom blåbären.
Lägg blåbären i en pajform och fördela smeten någorlunda jämnt över.
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.


Alltså det går nog inte att göra en godare och enklare paj - få ingredienser och smält smör som gör att det är enkelt att blanda ihop. Men smaken och konsistens avslöjar definitivt inte hur enkel den är att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar