måndag 19 augusti 2019

3 rätter för 11 år

Vilken middag vi åt igår!

Det var vår bröllopsdag och som varje år så firas det med lite extra god mat. Dessutom drack jag ett litet glas bubbel till förrätten, men i övrigt var det bubbelvatten som gällde. Som jag har berättat tidigare vill jag inte dricka alkohol nu när Ida med brutet ben behöver min hjälp med det mesta.

Olivia och Ida var med o firade och fick smaka vår supergoda trerättersmiddag. Isak var i Stockholm och förmodligen hade han hur kul som helst på sitt håll och lär inte ha saknat vår festmåltid.


Som så ofta när vi ska äta en riktigt god förrätt så blir det Toast Skagen som vi alla älskar. Den här gången smaksatte jag skagenröran med bland annat pepparrot och serverade den i glas tillsammans med en smörstekt brödbit. Att servera i glas gör det lite finare och festligare.


Varmrätten blev hur god som helst och jag åt alldeles för mycket. Helt ärligt hade vi inte kunnat äta godare även om vi gick ut på restaurang. Vi var alla så nöjda. Vi hade förberett det mesta redan tidigare under dagen, så efter vi hade ätit förrätten stekte vi oxfilén och värmde på det övriga.

Jag tycker det är skönt att få några minuter mellan förrätt och varmrätt så varmrätten behöver inte vara helt klar så att det bara är att slänga fram den när förrätten är uppäten. Dessutom är det rätt mysigt att man hjälps åt att slutföra maten. Tips!


Ingen festmåltid utan efterrätt och inte helt oväntat blev det choklad. Jag gjorde min gamla goda klassiker - chokladmousse - som man enkelt slänger ihop med bara två ingredienser. Sedan garnerade jag med smultron och röda vinbär från vår egna trädgård. Och temuggen valde jag med omsorg dagen till ära.


11-årig bröllopsdag 

I fjol var vi på restaurang men i år fixade vi en minst lika god festmåltid hemma. Så nöjd med hela vår middag men framför allt varmrätten var sååå god. Den kommer jag göra fler gånger och ni kommer få receptet om nån dag.

Förrätt - Toast Skagen i glas



Varmrätt - Oxfilé med rotsakspytt, palsternackspuré och kantarellsås



Efterrätt - Chokladmousse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar