lördag 31 augusti 2019

Kardemummakaka med röda vinbär

Vill ni baka nå gott i dag? Då tycker jag att ni ska baka den här kakan med god kardemummasmak, saftig av bananen och fräsch av röda vinbär. Jag som inte tycker att det är jätteroligt att plocka bär, tycker att det är perfekt att gå ut till busken och plocka nån deciliter. Helt lagom 😀


Kardemummakaka med röda vinbär

100 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
1 ägg
1 dl mjölk
1,5 dl vaniljyoghurt
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk kardemumma
1 krm salt
1 banan
1-1,5 dl röda vinbär
smör och kokos, till formen
rå- eller farinsocker för att strö över kakan

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt ägget. Rör i mjölk och yoghurt.
Blanda alla torra ingredienser för sig och häll ner dem i smeten.
Smörj formen (cirka 24 cm i diameter) med smör och bröa med kokos.
Häll halva smeten i formen.
Mosa bananen o bred över smeten och strö på vinbären. 
Häll över resterande smet, som alltså täcker banan och vinbär.
Avsluta med att strö över rå- eller farinsocker.
Grädda i 175 grader i ugnens nedre del cirka 45 minuter.


Jag använde bara 1 dl vinbär men jag tror att jag provar att öka mängden lite nästa gång för det var så fräscht och gott med de syrliga bären.

Halva smeten, mosad banan och röda vinbär 
Resten av smeten döljer banan och vinbär, strö på lite socker innan gräddning.
Dags att äta!
Igår hade vi sån mysig och trevlig familjemiddag så jag glömde helt bort att fotografera. Jag tog inte ett enda kort. Oftast kommer jag ihåg att fota i början av kvällen och när jag lagar maten men sedan brukar jag glömma bort det. Men igår glömde jag bort det hela tiden trots att jag lämnade kameran framme i köket när jag städade. Så kan det gå!

Men jag kan berätta att vi åt gott och hade en lång och mysig kväll 💖

2 kommentarer:

  1. Alltså vilka fina recept av alla slag du kommer med hela tiden! Tack för all inspiration, du är bäst!/ Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så glad du gör mig! Tusen tack för de fina orden.

      Sprid gärna min blogg :)

      Radera