fredag 16 augusti 2019

Mintchokladkladdkaka

Helgen är här och man kan unna sig lite godsaker, eller hur? Då kan jag tipsa om den här goda kladdkakan med smak av mint. Finns det någon godare smakkombination än mint och choklad? Jag tror inte det!


Mintchokladkladdkaka

150 g smör
150 g Marabou mintkrokant
2 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

Smält smör. Bryt chokladen i bitar och lägg i smöret så det smälter. 
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggsmeten.
Rör sedan ner smör- och chokladblandningen.
Smörj en springform med ca 24 cm i diameter. Häll i smeten. 
Grädda i 200 grader i ca 15 min.


Jag hade tyvärr inne kakan nån minut för länge. Jag var så rädd att den skulle bli för kladdig så istället blev den torr och det är ju nästan värre. Så gör inte samma misstag som jag gjorde! Kakans stelnar ju något också när man väl har tagit ut den så den kan vara rätt kladdig i ugnen.

En god kaka med bästa kombinationen - choklad och mint!
Servera med en klick glass eller grädde!

Nu när jag är hemma med Ida och hennes brutna ben blir det lite väl många fikastunder för mig. Eftersom vi mest är hemma och inne så blir det många koppar te och eftersom vi fortfarande har kvar massa fika i frysen sedan våra kalas i somras så är det alldeles för enkelt att ta en godbit till teet. Men snart ska jag bli sockerfri igen, ska bara.....

Känns konstig att det är fredag, inte mycket till fredagskänsla för mig. Men känns skönt att både jag och Leif är hemma med Ida nu i två dagar och att jag då inte behöver göra allt själv. Jag ska faktiskt passa på att ta en fika på stan med några kompisar. Känner att jag behöver komma ut lite och prata med vuxna 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar