måndag 5 augusti 2019

Focaccia glutenfri lågkolhydrat

Jag älskar focaccia 💕

Finns knappt något godare tillbehör på sommarens grillmiddagar. Jag var lite sugen att prova göra ett bröd med lägre kolhydrater och det blev bättre än jag trodde. Men inte smakar det som vanlig focaccia med vetemjöl. Men försöker ni undvika kolhydrater tycker jag verkligen att ni ska prova det.


Focaccia glutenfri lågkolhydrat

2 dl mandelmjöl
3 msk sesamfrön
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
4 ägg
2,5 dl riven stark ost
3 msk färska örter, t.ex. basilika, oregano, timjan

Topping
olivolja
soltorkade tomater
fetaost
färska örter, t.ex. rosmarin, timjan, oregano
flingsalt

Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål.
Vispa äggen pösiga i en annan skål.
Tillsätt ost, de torra ingredienserna och örterna. Låt stå någon minut.
Smörj en form eller en pajform ordentligt med olivolja.
Bred ut degen i formen.
Tryck ner fetaost och soltorkade tomater.
Ringla olivolja över hela degen och och strö på örtkryddor och flingsalt.
Ställ in i mitten i ugnen på 200 grader ca 15-20 min.


Inte var det lika gott som en riktig focaccia, men helt ok. Nästa gång ska jag däremot ha mer fyllning, framför allt fetaost var så himla gott i denna focaccia.



Nu är det verkligen nedräkning av semestern, tre dagar kvar innan jobbet drar igång igen. Jag hade en plan om att storstäda huset de här sista lediga dagarna för då känns det lättare att komma igång med jobbet och vardagen igen. Men nu verkar det ju som att vi ska få sol och värme och då vill jag ju vara ute o njuta och inte inne o städa. Så jag har planerat om. Städa hinner jag göra ändå så småningom.

Eftersom Leif dessutom har kommit igång med renoveringen av Olivias gamla rum som ska bli Idas nya så är det kanske onödigt att städa för mycket. Det lär bli en del bygg- och slipdamm under renoveringstiden. Kanske lika bra att vänta med städningen ändå 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar