söndag 19 juni 2016

Aioli

Efter gårdagens inlägg om ostbröden och räkmackorna har jag fått frågor om aioli. Och ni som undrar - det är jätteenkelt att göra och det är jättegott. Så det är helt klart värt att göra egen.

Varje gång jag gör aioli så blir jag överraskad att det är så enkelt och blir så gott. Undra när jag ska lära mig att det är sååå enkelt :) Har ni provat göra egen? Om inte, så måste ni prova!


Aioli

2 äggulor
2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
en gnutta salt
1-2 vitlöksklyftor
2 dl rapsolja

Blanda äggula, vinäger, senap, salt och pressad vitlök i en bunke.
Vispa med elvisp och tillsätt oljan. Börja droppvis och häll sedan i en fin stråle.
Vispa tills all olja är i och det har blivit en tjock majonnäs.
Låt aiolin stå och dra i kylen en stund.
Vill ni ha en lite lösare aioli kan man vispa i lite vatten (ca 1 msk).

Jag vill ha en ganska fast aioli så jag tillsätter inte vatten på slutet. Vill ni inte ha aioli utan bara majonnäs så struntar ni i vitlöken men använder receptet i övrigt.

Aioli är inte bara gott till räkor, utan det är supergott att doppa nygräddade vitlöksbröd i också. Mmmm så gott det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar