tisdag 21 juni 2016

Italiensk lchf-paj

Planerar ni midsommarbuffén för fullt nu? Eller är det redan självklart vad som ska finnas där? Sill, lax, ägg och lite annat och sen jordgubbar till efterrätt, eller? I kväll ska jag grava laxen och på torsdag ska jag tillaga fläskfilén som ska serveras kall. Skagenröra, kall sås och fyllda ägghalvor blir pyssel för midsommaraftonens förmiddag. Se'n är det bara att hålla tummarna för att solen vill vara med också

Till fredagens go'middag med bl.a. lufttorkad skinka gjorde jag en italiensk lchf-paj eller omelett om ni hellre vill det. Men jag tycker att paj låter godare än omelett och eftersom det inte är något pajskal så kallar jag det för lchf-paj.


Italiensk lchf-paj

5 ägg
4 dl vispgrädde
1-3 msk pesto
1 purjolök
1 liten påse ruccola
salt, peppar
3 dl riven parmesan

Vispa ihop ägg, grädde och pesto,  smaka av med salt och peppar.
Strimla purjolöken  och stek den mjuk i smör på medelstark värme, det ska inte få färg.
Lägg i den grovhackade ruccolan i slutet. 
Lägg i botten på en smord pajform.
Lägg den rivna parmesanen över  och häll sedan äggblandningen över. 
Grädda i 225 grader 25-30 minuter.
Låt pajen vila några minuter innan ni äter av den.

Pajen blev hög och fin och såå god - en ny favorit! Den var så god så det blev ingen matlåda så snart kommer jag göra en omgång till. (Kanske redan till middag i kväll eftersom vi inte har planerat något annat än.) Ett perfekt tillbehör på buffébordet, de goda smakerna passar till det mesta.

Perfekt sommarlunch - en bit paj och en god sallad - ute i solen på vår altan. Det var bara den där lilla detaljen med solen som saknas :)

En tallrik full med godsaker
Paj på väg in i ugnen
Färdig att äta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar