måndag 6 juni 2016

Mandelfria Lchf-Tekakor

Jag har utvecklat mina mandelfria lågkolhydrat-tekakor en aning för att de inte skulle smaka lika mycket kokos. Jag har tillsatt både sesamfrön och krossade linfrön i smeten och det var verkligen det som saknades.

Den här varianten blev jag riktigt nöjd med och det är nog det här receptet jag kommer använda i fortsättningen. Det flesta lchf-bröden innehåller mandelmjöl och det vill ju inte jag använda pga allergi, så jag är faktiskt lite extra nöjd med detta mandelfria goda bröd.


Mandelfria Lchf-Tekakor

1,5 dl keso
3 ägg
2 msk kokosmjöl
2 msk sesamfrön
2 msk krossade linfrön
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 msk olja
lite salt
sesamfrön till garnering

Mixa keso o ägg med en stavmixer till en slät smet.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Rör ner i äggsmeten tillsammans med oljan.
Rör tills du har en slät smet.
Låt den stå och svälla i 2-4 minuter.
Platta ut ca 6-8 tekakor på en plåt med bakplåtspapper.
Strö över lite sesamfrön.
Grädda i 200 grader i ca 13 minuter.

Riktigt goda som de är och de passar även att rosta. Ibland kan jag bli sååå sugen på rostat bröd och då kan jag rosta en sån här tekaka för att suget ska försvinna. Perfekt! Det är så himla mättande också, inte som vanligt bröd man är van att äta. En tekaka med ost, skinka och paprika räcker för att hålla mig mätt i flera timmar.

Nej, nu har jag hållit på med det här inlägget så länge så jag blev sugen på att ta en liten smakbit av morgonens tekake-bak och en kopp te. Det får nog bli denna långhelgs avslutning - soffhäng och lite kvällsfika :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar