söndag 17 augusti 2014

Ekologiskt och vackert - Pratello

Brukar ni beställa vin från Systembolagets beställningssortiment eller tar ni en flaska från hyllan? Det är ju enkelt att plocka en flaska som står framför en men om man vågar kolla beställningssortimentet så kan man hitta många guldkorn.

Dessa tre viner, ett vitt, en rosé och ett rött, är mina senaste fynd. Fynd o fynd, jag har inte provsmakat dem än men flaskorna och etiketterna var så snygga och stilrena så jag har höga förväntningar på innehållet också.


Den här förklaringen om Pratello gjorde mig nyfiken på dessa viner: Fokus ligger på regionens spännande, lokala druvsorter, t.ex. Rebo, Manzoni, Gropello, Marzemino, Turbiana och vinerna uppvisar en skönt personlig stil med fin koncentration, rondör och klanderfri balans.

Att vingården är helt ekologisk så att de producerar ekologiska viner gjorde ju inte saken sämre. Väljer ni alltid ekologiskt? Det gör inte jag tyvärr, men jag blir glad när jag hittar ekologiska viner och jag försöker bättra mig :)

Flaskorna är så snygga och alla har det lilla Pratello-märket längst ner så helst skulle jag vilja anordna en middag där jag bjuder på alla tre viner och ställer fram dem bredvid varandra.

Visst har de vackra flaskor? Jag gillar när även flaskan är speciell.
Både på etiketten och längst ner på flaskan har de sitt märke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar