onsdag 27 augusti 2014

Snabb fläskfilégryta

Nu har jag varit på nya jobbet i tre dagar och det känns kanon. Det har varit full fart från början men det är härligt att få jobba ordentligt när man är riktigt på hugget som ny. Men nu kommer nog blir några lugnare dagar då jag ska läsa lite projektbeskrivning, organisation och andra småtråkiga och nyttiga dokument har jag tänkt. 

Nu när jag har längre färdtid till jobbet och jobbar mer innebär det att maten måste gå fort att fixa när vi kommer hem trötta och hungriga. Då är denna fläskfilégryta perfekt, framför allt om man är förutseende och steker köttet dagen innan.


Snabb fläskfilégryta 
ca 700 g fläskfilé eller fläskytterfilé
kantareller
salt o peppar
1,5 msk kalvfond
0,5 msk soja
0,5-1 tsk sambal oelek
2,5 dl grädde av valfri fetthalt
1,5 dl crème fraiche
frysta minimorötter
salt peppar

Skär köttet i skivor, stek och krydda. Lägg över i en kastrull.
Stek kantarellerna, lägg över i kastrullen.
Tillsätt fond, soja, sambal, grädde och crème fraiche.
Koka upp.
Tillsätt minimorötter. 
Koka i ca 10 minuter. 
Smaka av med mer kryddor.


Jag och Olivia åt grytan med färsk bladspenat, kokt broccoli och några få klyftpotatisbitar. De övriga struntade i det gröna. Eftersom jag plockar mina kantareller i frysen, dvs jag använder inte färska, så blandar jag ner dem i köttgrytan. Har ni färska kantareller så steker ni dem och sen strör ni dem över grytan vid servering.

Nu ska jag slänga i mig lite te och sen är dags för Idas första dans för terminen. Ny grupp och ny lärare så det blir lite spännande.

Hoppas ni har en underbar onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar