lördag 9 augusti 2014

Ännu ett kalas med sol och värme

Sommaren är så härlig. Vi har fest o kalas hela tiden.

Igår var det dags för kalasande igen då min mamma fyllde år och vi fick ännu en varm och härlig dag ute med ännu en magisk kväll. Väderprognosen visade på regn hela dan men det kom inte en droppe och i går blev det även klart att Luleå vann Solligan i överlägsen stil, nästan 100 fler soltimmar än tvåan. Vilken sommar!


Vad ger man till en som har allt? Jo, man ger saker som man kan äta och dricka upp! Det var lite blandat av köpt (hink, vinflaskor, godis och kex), hemgjort (hjortronsylt, rabarberchutney och fikonmarmelad) och egenplockat (svarta och röda vinbär). Största bedriften var väl att jag var ut och plockade bär på morgonen, det är ju inte riktigt min favoritsysselsättning :)


Vi började med gott fika som bestod av både sötfika (kakor och tårta) och ost, kex och mackor. Det är så smart (och gott) att inte bara bjuda på söta kakor och tårta, det känns så fräscht att även få en macka. Framför allt på sommaren då man vi äter frukost sent och ofta hoppar över lunchen (eftersom vi precis har ätit frukost), så lagom till två-tre-tiden börjar man bli lite hungrig.


Efter lite bad (av vissa som inte är badkrukor) så var det dags att plocka fram middagen som bestod av småplock. Me like! Men först började vi med ett gott mousserande rosévin.

Tidigare har jag druckit det vita Mionetto (med orange etikett) och det har blivit en favorit som dessutom är billigt (mycket godare än de flesta dyrare) - Mer än prisvärt alltså. Och rosé-varianten av Mionetto gjorde mig inte besviken trots höga förväntningar.

Ser ni de snygga morotsskruvarna?

Vi bjöds på mycket gott: caprese på salladsbädd, sallad med fetaost och lufttorkad skinka, omelett med sparris, räkor, sötpotatissoppa, rökt fläskfilé, bröd, kex, ost o marmelad.

Nu blev jag ju hungrig av allt matsnack, vilken tur att det då är dags för frukost och sen ska vi förbereda oss för nästa kalas :) Ida ska på 7-årskalas och jag ska på tjejmiddag i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar