onsdag 30 januari 2013

Lchf-pizzabotten

Redan halvvägs in i arbetsveckan och nu är det snöstorm igen. Måndag snöstorm, tisdag vindstilla och vackert, onsdag snöstorm, betyder det att det är vindstilla och vackert imorgon? Bilen var på verkstad så jag var tvungen att promenera i morse i rak motvind. Jag kom fram till jobbet men det kändes som att det tog en evighet, dessutom fick jag nån typ av ansiktsbehandling/peeling på vägen av alla iskristaller som flög i luften :)

Här kommer receptet på gårdagens lyckade pizzabotten utan mjöl, dvs en lchf-variant. Åt resterna till lunch i dag och den var lika god när den var micro-uppvärmd.
Lchf-pizzabotten
4 ägg
0,75 dl vispgrädde
1 msk fiberhusk
0,5 dl mandelmjöl
0,25 dl sesamfrön

100 g riven västerbottensost eller liknande
lite salt

Vispa ägg, grädde, fiberhusk, mandelmjöl och sesamfrön med elvisp.
Blanda sist ner osten. 
Låt stå ca 5 minuter. 
Fördela degen på en plåt. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175 grader.
Fördela sedan önskat pålägg på bottnarna och grädda i 200-225 grader i ca 15 min tills osten smält och allt fått fin färg.


Oj så gott det här var. Jag kände ingen större skillnad mot för "vanlig" pizzabotten och det är ett gott betyg. Leif tyckte det smakade lite som omelett men det håller jag inte med om.

Den här pizzabotten är mycket enklare att göra än den vanliga eftersom man slipper vänta på att den ska jäsa och man behöver inte kavla ut den utan stryker bara ut smeten med en slickepott.


Den högra halvan är min med champinjoner, lök, mozarella och pesto. Jag passade på att använda grön pesto (med nötter) eftersom nötallergikern Ida åt middag hos en kompis. Jag var så hungrig så jag glömde ta en bild på bara botten men här ser man lite av den i alla fall.


Sen täcktes allt med riven ost innan det var dags att gräddas i ugnen och bli en smarrig pizza. Sen när jag har skurit en bit och lagt på min tallrik toppar jag med ruccola och färsk tomat. Jag tycker det är godare när tomaten är kall än har varit i ugnen därför sätter jag den inte på pizzan innan den har varit i ugnen.

Olivia är hemma även i dag men i natt tror jag inte hon har hostat lika mycket för jag har i alla fall inte vaknat en endaste gång. Nu hoppas vi att hon är redo för skolan i morgon. En skola som har blivit känd den senaste veckan pga en väggmålning som niorna ifjol gjorde. Vissa tycker att den är sexistisk och kränkande. Men jag förstår inte det?

Olivia skrev en bra och tänkvärd sak:
"Enligt mig så är det egentligen inge fel på väggmålningen på Tunaskolan (min skola). Målningen kan man ta på helt olika sätt, 1. Att han är inlåst och frågar tjejen om hjälp som står på den andra sidan. 2. Är att han tittar in på tjejen som STÅR upp med kläder på. Så egentligen är det ju inge fel på målningen utan det är samhällets hjärnor som direkt tänker på att det är något sexuellt med bilden."
Den omtalade bilden

1 kommentar:

  1. God pizzabotten, speciellt med ost i! Hoppas på fint väder imorron då ;)

    SvaraRadera