fredag 9 juni 2017

Mini-pavlova med rice krispies och goda tillbehör

F.R.E.D.A.G
Men ingen fredagskänsla, tyvärr. Känner mig riktigt krasslig och jag tror att det är en kombination av allergi och förkylning som har sänkt mig. Så den här helgen lär jag vila en massa för att vara piggare nästa vecka som är skolavslutningsveckan med aktiviteter varje kväll.

Känner jag mig bättre i morgon kommer jag nog baka årets första rabarberpaj. Men till er andra tänkte jag tipsa om denna smarriga skapelse som jag tycker att ni ska njuta av i helgen. Seg maräng, len vaniljsmakande smörkräm, grädde och bär är verkligen en perfekt kombination och ett perfekt avslut på middagen.


Mini-pavlova med rice krispies och goda tillbehör

Mini-pavlova med rice krispies

2 ägg
1 dl strösocker
2 dl rice crisps

Vispa äggvitorna. Tillsätt sockret och fortsätt vipsa till ett hårt skum.
Vänd ner flingorna i marängen. 
Spritsa eller klicka ut marängen till 6 runda kakor på ett bakplåtspapper. 
Grädda i 125 grader i 60 minuter.

Smörkräm

2 äggulor
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
45 g smör

Blanda äggulor, socker, vaniljsocker, mjöl och grädde i en kastrull. 
Låt sjuda, under omrörning, på svag värme till den tjocknar. 
Tillsätt smöret och fortsätt röra tills smöret smält.
Låt krämen svalna i kylen.

Garnering

smörkräm (se ovan)
3 dl vispgrädde
hallon och blåbär

Bred smörkrämen på marängtårtan och sedan den vispade grädden. 
Garnera med färska bär.

Det här är så himla gott - trots att det inte innehåller minsta lilla choklad. Jag serverar ofta allt för sig istället för att montera ihop marängbakelserna och sen får gästerna montera ihop sin egen favorittårta med så mycket de vill av de olika ingredienserna. En del vill knappt ha nå grädde medan andra vill dränka bakelsen i grädde. Här är det fritt fram för eget val.

Smörkräm låter verkligen inte gott men den här krämen är såå god, skulle vilja hitta ett bättre namn. Har ni några förslag?


Minipavlovor på rad
Smarrig smörkräm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar