tisdag 20 juni 2017

Inspiration Jordgubbstårtor

På fredag är det midsommarafton - den stora jordgubbsätardagen. Många väljer att göra en jordgubbstårta just på midsommar och därför tänkte jag tipsa er om några av mina goda varianter. (Klicka på länkarna så kommer ni till recepten)

En vanlig jordgubbstårta med två lager "vanlig" jordgubbsfyllning har jag oftast på min födelsedag mitt i sommaren och då använder jag alltid det här kanonreceptet på tårtbotten.


Den klassiska Pinocchiotårtan med sockerkaksbotten och marängtäcke är jag sugen på att göra till midsommar. Det var så himla länge sedan jag åt den.


Kladdkaka, grädde och jordgubbar är en perfekt kombination och passar perfekt ihop i en tårta. Chokladbottnar hör inte till de vanligaste när man gör tårta. Men ni måste prova! Dessutom tycker jag att det är lite roligt och snyggt med en öppen tårta där man inte har täckt kanterna med grädde.


Denna himmelska jordgubbstårta blev populär för något år sedan och populariteten verkar bestå. Är lite sugen på att göra den till något av alla våra sommarkalas i år.


Vill du ha en äggfri tårta har jag två bra recept. Dels denna marängtårta med köpesmarängbottnar. Hur konstigt är det inte med maränger utan ägg? Men perfekt att de finns, både när man vill ha en snabbfixad tårta och när man är äggallergisk. 


Vill man baka själv och ändå ha en äggfri botten är det här en perfekt tårta att göra.


Se'n ett sista tips till servering också. Servera extra vispad grädde och jordgubbar på sidan om så kan de (många) som försöker undvika eller dra ner på kolhydrater också få lite efterrätt utan större ansträngning från din sida. Och jag lovar dig - det uppskattas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar