måndag 12 september 2016

Vardagskyckling med mild chili

Den här dagen blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Kroppen feber-värker (fast jag har knappt feber) så jag håller mig hemma och inomhus hela dagen och hoppas vakna pigg o kry i morgon. Som tur var hade jag med mig jobb-datorn hem så jag kan göra några måste-grejer trots att jag inte är på jobbet. Så skönt för annars hade jag blivit stressad över allt jag måste få gjort på jobbet. Perfekt lösning!

Igår gjorde vi en snabbfixad enkel kycklinggryta med få ingredienser, som blev supergod.


Vardagskyckling med mild chili

1 kg kycklingfilé
5 skivor serranoskinka
0,75 dl chilisås
1 msk kycklingfond
2 dl grädde
1,5 dl crème fraiche
1,5 dl vatten
chili

Skär kycklingen i mindre bitar och stek den, salta o peppra. Lägg i en gryta.
Dela skinkan i mindre bitar och fräs på den något. Lägg i grytan.
Tillsätt chilisås, fond, grädde, crème fraîche och vatten.
Krydda med chili, färsk eller torkad.

Helt spontant sa Ida "Så himla gott det här var" och det var verkligen det. Vanlig chilisås (av ketchup-typ) är en barnvänlig smak som vi hettade till med lite extra chili. Men grundsmaken (tomat-chilisås) såg vi till att behålla.

Vi hade rester av gårdagens vitkåls-tagliatelle som vi åt till grytan tillsammans med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar