torsdag 1 september 2016

Rabarber-Mojito

Vissa dagar är lite bättre än andra. 
Middagen var förberedd och lättfixad så det gick snabbt att få middagen på bordet. Se'n hann vi sitta o prata o äta riktigt länge innan Isak var tvungen att åka på fotbollsträning. Det är inte alltid middagarna är så lugna o mysiga. Nu är middagen bortdiskad och jag sitter i soffan med min kopp te och njuter av lugnet och solen. Perfekt torsdag och i morgon är det fredag! Lovely!

På lördagens fest blev vi bjudna på denna goda rabarber-mojito som välkomstdrink. En riktig fullpoängare som jag har tiggt till mig receptet på.


Rabarber-Mojito 1 glas

0,5 lime
6 cl rom
6 myntablad
2 msk rabarbersirap (se recept nedan)
is
sodavatten

Garnering
1 msk rabarbersirap (se recept nedan)
limeklyftor
myntablad

Skölj limen noga i ljummet vatten och skär den i klyftor. 
Blanda limeklyftor, rom, mynta och 2 msk rabarbersirap i ett glas. 
Muddla eller stöt med skaftet av en slev eller trämortel.
Fyll på med is och sodavatten. 
Ringla i 1 msk rabarbersirap. 
Garnera med ­limeklyftor och myntablad.

Rabarbersirap till flera glas

250 g rabarber
1,5 dl strösocker
0,5 dl vatten

Ansa och skär rabarbern i 2-3 cm långa bitar. 
Lägg dem i en kastrull och tillsätt socker och vatten. 
Koka upp och låt sjuda ca 10 min. 
Låt massan rinna av i en sil. Pressa med en sked så att all vätska rinner ut.
Häll saften i en kastrull och låt koka utan lock till sirapsliknande konsistens ca 5 min. 
Låt kallna.

Jag tror att min "vanliga" rabarbersaft som jag gör varje sommar av vår rabarber skulle fungera lika bra som denna sirap. Testar kanske redan i helgen och kan då även passa på att ta någon bättre bild. Kul att hitta nya användningsområden till all saft vi har i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar