måndag 26 september 2016

Ugnsstekt broccoli

Det vanligaste tillbehöret nu för tiden hemma hos oss är nog ugnsstekt broccoli. Det är gott och kolhydratfattigt men framför allt är det så himla smidigt att tillaga och det sköter sig själv i ugnen. Jag har alltid en massa broccoli i frysen, se'n  tar jag upp lite som jag tinar lätt i micron, slänger det sen i en ugnsform, häller på lite olja och kryddar innan jag ställer in det i ugnen. Och medan broccolin blir klar i ugnen kan jag laga den övriga maten, göra sallad och duka.


Ugnsstekt broccoli

broccoli, fryst eller färsk
olivolja
salt
peppar

Om du använder färsk broccoli delar du den i mindre bitar.
Använder du frysta broccolibuketter tinar du dem, t.ex. i micron och kramar ur vattnet.
Lägg broccolibuketterna i en ugnsform.
Häll över lite olivolja. Salta och ev. peppra.
Tillaga ca 20 minuter i 200 grader.

Broccoli passar perfekt till maträtter med goda såser och man behöver inte sakna ris, pasta eller potatis för att få upp den goda såsen. Tycker ni om broccoli? Det verkar som att antingen älskar man det eller så hatar man det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar