tisdag 4 augusti 2015

Västerbottensdillkräm

På gårdagens tjejmiddag bjöd jag på många gamla säkra kort, men självklart var jag tvungen prova någon nyhet också. Vilken tur att jag valde just denna! Jag hittade inspiration till den här förrätten hos Matildas mat men jag har gjort en del förändringar för att mer passa mig.


Västerbottensdillkräm 

Börja med att göra dilloljan!


Dillolja
1dl rapsolja
2 dl dill
citron
1 msk vatten
salt och vitpeppar

Mixa olja och dill med stavmixer. 
Tillsätt salt, vitpeppar, pressad citron och vatten, mixa ytterligare lite.
Förvara i glasburk i kylskåpet.


Kräm
1 dl dillolja
75 g västerbottensost
Garnering och tillbehör
färsk dill
nyskalade räkor
baguette

Mixa dilloljan och västerbottenosten med stavmixer.
Smaka ev av med citron, salt och/eller vitpeppar beroende på hur väl du fick till dilloljan.
Häll upp västerbottensdillkrämen i 4 små glas och ställ in i kylen minst en timme för att stelna.
Garnera med dill och räkor, servera med en skiva baguette.


Med tanke på gästernas reaktion vid första tuggan så tolkar jag det som att det var jättegott. Kul att få sån reaktion på en nyhet som man är lite osäker på. Jag serverade krämen i mina fina likörglas i Iittalas Essence-serie det är alltså inte vinglas (kan vara svårt att se storleken på bilderna). Snapsglas kan nog vara ett alternativ att servera krämen i.

För mig som älskar att förbereda middagar var detta perfekt. Dilloljan mixade jag ihop nån dag i förväg och förvarade den sen i kylskåpet, själva krämen mixade jag ihop på morgonen och förvarade sen glasen i kylskåpet under dagen. När det sen var dags att äta fixade jag bara garneringen (med räkor jag hade skalat på morgonen) innan jag dukade fram till gästerna.

Liten men naggande god!
Det är nog lätt att tänka att man ska dricka ett vitt vin till detta då det är räkor inblandade men eftersom det är så stark ostsmak tycker jag att ett rödvin passar bättre. Men det är min personliga lekmanna-åsikt. Vilket vin tror ni skulle passa till detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar