tisdag 11 augusti 2015

Glutenfri kladdkaka med dajmfudge

Sista semesterdagen började jag på Sunderby sjukhus, suck. Det har blivit några besök där den senaste tiden pga Idas spricka i armen. Igårkväll gick gipset sönder och hon kunde röra handleden igen, inte bra med tanke på att det är där sprickan är och handleden ska vara stilla. Ganska skönt faktiskt att få nytt, fräscht och rent gips. Det gamla var rejält smutsigt vid handen. Det är bara en vecka kvar tills det ska tas bort men det var lite småspännande att ha armen utan gips i någon minut.

Maria bjöd på en riktigt god glutenfri kladdkaka när hon bjöd på grillmiddag senast och jag har nu tiggt till mig receptet.


Glutenfri kladdkaka med dajmfudge
Kladdkaka
4 ägg
3,5-4 dl socker
6 msk kakao
2 dl glutenfri mjölmix 
(jag tror hon hade Sempers finmix)
250 g smält smör

Rör ihop ägg och socker.
Sikta ner kakao och mjölmix.
Rör smidigt.
Rör ner det smälta smöret.
Häll smeten i en smord form och grädda i 175 grader 25 min.

Fudge
1,5 dl vispgrädde
200 gram choklad
Dajmbitar

Finhacka chokladen.
Koka upp grädden, ta bort kastrullen från värmen och häll när chokladen.
Rör tills fudgen blir slät och bred sedan ut den på kladdkakan. 
Är den för lös och rinnig kan du låta den stelna i kylskåp ett tag först.
Strö över dajmbitarna.
Ställ in i kylen att stelna. 

En god och smarrig kladdkaka som ingen kan tro är glutenfri. Den här måste jag prova göra själv snart för den var underbart god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar