söndag 30 augusti 2015

Äggkräm med löjrom o räkor

Då var denna soliga helg över och vi är redo för en ny arbetsvecka. En vecka som innebär längre arbetsdagar :( På mitt jobb har vi sommar- och vintertid och från den 1 september jobbar vi till 17 på dagarna istället för till 16. Lite småkämpigt, men jag hoppas att jag snart kommer in i det. Tack o lov har vi flextid så bara jag är i tid på morgonen kan jag smita hem lite tidigare.

Gårdagens förrätt var så himla god och helt i min smak!


Äggkräm med löjrom o räkor
3 ägg
3 msk majonäs
3 msk crème fraiche
3 msk finskuren gräslök
Salt och svartpeppar

Garnering:
Räkor
Löjrom

Koka äggen mellankokta, mer åt löskokta än hårdkokta så blir det krämigare. 
Skala och hacka äggen grovt. Jag mosade lite försiktigt med en gaffel
Rör ihop med resten av ingredienserna, smaka av med salt och peppar. 
Häll upp i fyra fina förrättsglas eller skålar.
Garnera med räkor och löjrom.


Oj så gott det här var, en perfekt förrätt med underbara smaker. Extra kul med något gott som passar till löjrom för de som inte vill äta kolhydrater. Det vanligaste är ju annars att man äter löjromstoast (dvs med bröd).

Och när det är fest då dricks det bubblor, eller hur? Och vet ni vad? Den här smarriga äggkrämen passar perfekt till goda bubblor.

2 kommentarer: