fredag 24 april 2015

Krispiga dajmhavrekakor

F-R-E-D-A-G
Vaknar till en solig fredag och vetskapen om att det kommer bli en bra arbetsdag då vi ska ha planeringsmöte hemma hos en kollega med god mat i trevlig miljö. Vi har länge tänkt att vi måste ha ett planeringsmöte men det har varit så mycket löpande jobb så det har inte funnits tid, men nu äntligen är det dags. Och då flyr vi jobbet, telefoner och mejl för att få sitta ostört.

Självklart måste vi ju fika nå gott i dag också så jag bakade krispiga, kolasmakande havrekakor igår som jag tar med mig. (Ska till tandläkaren nu på morgonen så få se om jag vill/får äta sötsaker efter det besöket)


Krispiga dajmhavrekakor
125 g smör
1,5 dl socker
3 dl havregryn
1 dl kokos
1 tsk vaniljsocker
1 msk mjöl
2 dubbeldaim

Smält smöret. 
Blanda socker, havregryn, kokos, vaniljsocker och mjöl i en skål. 
Tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en jämn deg. 
Hacka daim och blanda dem i smeten. 
Klicka ut smeten i ca 25 folieformar. 
Grädda i 175 grader i ca 12 min tills de får färg. 
Låt svalna helt innan de lossas ifrån formen.

Jag älskar havrekakor och när de dessutom får smak av kokos och dajm blir det perfekt. Jag lämnade ganska stora bitar av daimen för att den inte skulle smälta ner för mycket.

De här kakorna måste ju vara perfekta när man ska baka glutenfritt - använd glutenfria havregryn och använd något glutenfritt mjöl (specialmix? mandelmjöl? kokosmjöl? potatismjöl?) istället för den lilla mjölmängden som ingår. Kolla sen innehållsdeklarationen på daim också så klart. Men inte innehåller den väl gluten, eller?

Receptet som jag hittade hos Bakverk&Fikastunder innehöll ägg men det vill jag ju inte använda för Isaks skull så jag tog helt enkelt bort ägget och fick ändå en god kaka. Undra om hennes kakor med ägg blev något mjukare/segare för mina blev väldigt krispiga.

Härlig havresmet på väg in i ugnen...
…för att bli krispiga dajmhavrekakor
Daimen grovhackar jag bara.
En plåt full med aluminiumformar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar