torsdag 1 maj 2014

Zucchinisoppa

God morgon! Hoppas ni alla mår bra och hade en bra Valborgsmässoafton. Ska ni ut och demonstrera i dag? Vi ska vara hemma och njuta av denna extradag ledigt. Jag hade ju tänkt vara hemma i morgon också men eftersom jag vabbade med Ida hela måndag och tisdag ska jag in på jobbet några timmar i morgon för att jobba undan lite.

I tisdags kokade jag en god soppa till våra nybakade frallor - a perfect match.


Zucchinisoppa
2 zucchini/squash
1 lök
2 buljongtärningar (eller samma mängd fond)
1 liter vatten
salt o peppar
ev. 1 dl crème fraiche eller grädde

Skala zuchinin och löken.
Finhacka löken.
Halvera zucchinin och ta bort kärnorna 
(om den har några, det skiljer rätt mycket mellan olika zucchini).
Skär zucchini i skivor och sen i kvartar.
Stek lök och zucchini i några minuter.
Tillsätt buljong/fond och vatten.
Koka i 10-15 minuter.
Mixa till en slät soppa med stavmixer.
Krydda ev. lite mer.
Om man vill kan man tillsätta grädde eller crème fraiche, men jag tyckte det var godare utan. 


Jag och Ida, vi som gillar soppa, åt riktigt mycket och tyckte det var gott. Ida var skeptisk till soppan för hon tycker inte om zucchini i mat men i soppa älskade hon det. Isak och Olivia, som har fått för sig att de inte tycker om soppa, åt inte lika mycket. Mina barn vill alltid ha bröd (helst nybakat) till soppa som de kan doppa i soppan. Tips!!

När soppan var klar hällde jag över hälften i en annan kastrull och kokade upp med lite crème fraiche. Men som jag skrev i receptet så tyckte jag att soppan var godare utan grädde/crème fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar