lördag 31 maj 2014

Försommarfesten - Buffématen

När välkomstdrinken var uppdrucken och snittarna uppätna dukade jag upp buffén med många av mina favoriter och några nyheter. Jag älskar fina uppläggningsfat, skålar och formar men för att minimera disk och tråkigt jobb (som är det värsta jag vet) tycker jag det är helt ok att även använda sig av engångsprodukter. Bra mix är bäst!


Buffébordet
marinerad rostbiff på ruccolabädd
libanesisk kyckling på ruccolabädd




matgryner


tomat-, gurk- och paprikamix
mango- och avokadosalsa
nektarin- och tomatsalsa
oliver
het vitlökssås
balsamicoyoghurt
citronvinägrett
fetaostsås med soltorkade tomater


kex
grissini


Till denna buffémat bjöd jag på bästa röda buffévinet - Ruby Zin. Alla mmm:ade när de drack och tyckte det var ett riktigt gott vin. Extra kul att det är bra för allergiker då det innehåller mindre histamin och taniner. Här har jag skrivit om vinet tidigare. På en försommarfest måste man så klart även ha ett rosévin - ingen sommar utan rosé. Igår bjöd jag på Côtes du Rhône Rosé, som jag även drack här. Där har ni två bra vintips att lägga på minnet inför sommarens bufféer.

Isak vek servetterna så fint till en bestick-ficka. Den vikningen kommer vi använda oss av fler gånger.

För att få koncentrera mig på det jag tycker är roligast - matlagning - kändes det skönt att jag slapp tvätta och stryka en stor duk som aldrig blir tillräckligt slät o fin. Istället använde jag mig av en vit duk med en turkosblommig löpare/vepa och matchande servetter. Har ni provat dessa produkter som känns mer som tyg än papper, långt ifrån de gamla pappersdukarna jag är van vid. Jag kommer definitivt använda mig av de igen. Rulla ut och klipp! Helt i min smak (slö som jag är) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar