måndag 26 maj 2014

Dajmsnittar

Åh vad jag blir avundsjuk när jag läser om det fina vädret i södra Sverige. Här har vi kallt och blåsigt, känns som det är höst. Usch, usch, usch. De har lovat bättre väder framåt helgen men jag vet inte om jag vågar hoppas på det. Det enda positiva med bristen på värme är att jag inte behöver sakna vår altan som är riven i väntan på den nya.

Idag drog jag fram bakingredienserna för att baka dajmsnittar, dvs kolasnittar med dajm. Jag tycker jag ser dem överallt och självklart var jag också tvungen provbaka en omgång.


Dajmsnittar
200 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl sirap
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 tsk vaniljsocker
1 dubbeldajm

Rör ihop smör, socker och sirap i en bunke.
Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smörblandningen.
Finhacka en av dajmbitarna och arbeta in även den i degen.
Forma degen till 4 rullar och lägg på två bakplåtspappersklädda plåtar.
Platta dem till längder.
Hacka den kvarvarande dajmbiten och strö över längderna.
Grädda längderna i mitten av ugnen i 175 grader ca 15 minuter. 
Skär dem i bitar medan de ännu är varma.

Goda och spröda men ändå lite sega kakor, som inte smakar så mycket dajm som jag hade hoppats. Jag fick även godkänt av Isaks kompisar som fick provsmaka några kakor. Vill man ha dem segare så gräddar man dem lite kortare tid och vill man ha dem spröda rakt igenom så låter man dem stå kvar i ugnen lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar