söndag 12 juni 2011

Kryddmarinerad fläskytterfilé med sesamfrön

Det blir kanske inget regn idag trots att det såg ut som det i morse, men det är mulet, blåsigt och kallt. Vi som hade så otroligt varmt. Hur kan det bli såå kallt över en natt?

Nu måste jag snart bestämma vad jag ska baka till på tisdag då Idas förskola ska ha sommarfest. Jag har lovat baka och då blir det självklart nå mjölk- och äggfritt bak. Ida vill baka bullar men det lät lite för jobbigt då vi inte har i ordning i köket än.

Till fredagens skolavslutningsbuffé hade jag förberett en fläskytterfilé som bryntes med peppar och sesamfrön innan den stektes klart i ugnen och sen fick blir riktigt god i en marinad.
Kryddmarinerad fläskytterfilé med sesamfrön
1 fläskytterfilé
0,5-1 tsk pepparmix
2 msk sesamfrön
Marinad
0,75 dl oliv- eller rapsolja
0,75 msk soja
0,75 msk balsamvinäger
1 vitlöksklyfta (pressad)
2 tsk färskriven ingefära
1-2 krm pepparmix
Garnering
persilja
frysta lingon

Putsa fläskytterfilén. Blanda pepparmix och sesamfrön. Gnid in köttet med blandningen.
Bryn köttet runt om i olja i en stekpanna.
Lägg köttet i en ugnssäker form och stick in en termometer i den tjockaste delen.
Stek i 150°C tills innertemperaturen är 72°C, det tar ca 1 timme.
Låt köttet svalna, slå in det i folie och förvara i kylen.
Blanda alla ingredienser till marinaden.
Skär köttet i tunna skivor och lägg dem på ett uppläggningsfat. Häll över marinaden. Täck med plastfolie och låt stå kallt ca 4 timmar.
Garnera med persilja och lingon strax före servering.

Kött som serveras kallt och förbereds i förväg är perfekt buffémat och någonting som jag ofta har på mina bufféer. Den här varianten med sesamfrön var väldigt god men jag tycker nog att det var lite för lite marinad så nästa gång tar jag lite mer av alla ingredienser till marinaden.

Andra förslag på kött som serveras kallt.



Men en av de godaste har jag ingen bild på, det är en honungsmarinerad fläskfilé med rosmarin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar