onsdag 29 juni 2011

Jordgubbs- och mozzarellasallad

Solen skiner även i dag. Det är så härligt att vakna till strålande väder och det bästa av allt är att äta frukost ute. Undra vad vi ska hitta på idag? Leif ska nog kakla klart vår nya toalett och dusch, men jag tror att jag och barnen ska göra pastasallad och ta med till en badstrand. Förmodligen blir det till badstranden nedanför mamma och pappa för det är så praktiskt att ha nära till dusch, toalett, sällskap mm. Jag är lite bekväm av mig.

Den här salladen har jag gjort flera gånger i sommar och den är så god. Smakerna passar perkekt ihop.
Jordgubbs- och mozzarellasallad
2 st mozzarellaostar
1 l jordgubbar
1 st rödlök, skivad
1 knippe sparris
150-200 g blandad sallad, t.ex. ruccola och babyspenat
1 dl svarta oliver, urkärnade
Dressing
0,5 dl olivolja
1 msk vit balsamvinäger
Flingsalt och nymalen svartpeppar
Till garnering
Crema di balsamico

Vispa ihop dressingen.
Lägg salladen på ett vackert fat, häll över dressingen och blanda.
Dela sparrisen i 3 delar och koka den i lättsaltat vatten i 1 minut.
Häll av och spola i kallt vatten. Blanda ner i salladen.
Riv mozzarellan i bitar. Halvera jordgubbarna och skiva löken tunt.
Lägg på mozzarella, jordgubbar, lök och oliver.
Ringla Crema di balsamico över alltihop.

En riktig sommarsallad som är både vacker och god. Crema di balsamico är en storfavorit här hemma, som nästan alltid ställs fram på bordet vid måltider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar