fredag 24 juni 2011

Guldbröllop

Igår firade mamma och pappa guldbröllop, dvs 50 år som gifta. Det firades med en heldag där alla deras barn och barnbarn var med. Vi började med att äta lunch några mil utanför Luleå, sedan var vi på en grisfarm och alla som ville fick provhålla en liten griskulting. Jag blev så allergisk, förmodligen av allt hö, så jag var tvungen att gå och sätta mig i bilen. Därefter for vi till Arcusbadet och där var det jättelugnt så vi hade en mysig eftermiddag med bad och picnic-fika. När vi var klara där for vi hem till mamma och pappa där vi skålade i champagne och sedan åt en middagsbuffé som vi avslutade med kladdkaka och chokladmousse.

Det var jag som planerade maten och det var inte det enklaste eftersom en äter enligt lchf och då äter mycket ägg, men det fanns två ägg-allergiker också. Sedan har vi en vegetarian som gärna äter skaldjur, men eftersom en är väldigt känslig mot skaldjur ville vi inte ha det på buffén. Till slut såg bufféen ut så här:
kycklingben
honungsmarinerad fläskytterfilé
rostbiff
parmaskinka
löjrom
morotspaj
kantarell- och västerbottensostomelett

pastasallad
jordgubbs- och mozzarellasallad
rödbetssallad
pasta
gurkbitar
honungs-, vatten- och galiamelon,
morotsstavar
rädisor
jordgubbar

citronfraiche
crème fraiche
chiliaioli
limeaioli
bearnaisesås

cheddarost
brieost
baguetter
kex

Nu ska jag börja ordna för midsommarmiddagen. Till förrätt blir det en silltallrik och sedan grillar vi för att avsluta med jordgubbstårta. Är det någon mer som äter liknande i dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar